Åpent arkiv

Arkivet er åpent andre tirsdag i hver måned unntatt juli og desember. Alle er velkomne innom. Her kan du komme for en prat, levere materiell du vil ha lagret eller studere noe av det som finnes i arkivet.Dersom du ønsker å besøke arkivet utenom åpningstiden, tar du kontakt pr. telefon eller mail, og så avtaler vi et møte.

Lokalhistorisk arkiv for Smøla
Besøksadresse:
Østsideveien 26
6570 Smøla

Postadresse:

Østsideveien108

6570 Smøla

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Leder i Arkivgruppa: Inger Anne Rangnes 906 98 116

Vi tar imot materiellet som gave - avlevering, eller tilbyr lagringsplass det vil si deponering.

Arkivet tar imot alt som har lokalt innhold:
•    Møtebøker og regnskapsbøker for lag og organisasjoner og  foretak
•    Brev, dokumenter og notater
•    Skrevne tekster med lokalt innhold
•    Avtaler, kontrakter
•    Brosjyrer, hefter
•    Kart, lokalnavn
•    Skoleoppgaver med tema fra Smøla
•    Bilder
•    Ord og uttrykk
•    Lyd og film

Historien om Arkivet

Mottak av arkivverdig materiell startet allerede mens det var bibliotek i O. Soleims minne på Innsmøla. I kjelleren var arkivrommet til Edøy kommune intakt. Her ble det lokalhistoriske materiellet oppbevart.

I 1978 tok Ove Gjernes over arkivet fra fiskeværet Veidholmen .

På tavla noterte Ove Gjernes innholdet i dette arkivet - ialt 239 protokoller

I 2007 ble Smøla historielag dannet og Lokalhistorisk arkiv ble en del av laget.

I 2014 søkte laget Jan H. Leihtes fond som gir penger til utgivelser av lokalhistorisk litteratur og lokalt arkivarbeid. Laget fikk 25 000 kr. Arkivet fikk dermed et skikkelig løft og en ny funksjonalitet.
Eierne av huset Ingeborg og Jens Romslo klargjorde rommene. Turid og Scott Heiersted sparkla og malte og møblerte med bokhyller, møtebord og stoler.

Nå disponerer Smøla historielag ved Lokalhistorisk arkiv, hele kjelleretasjen. Her har historielaget lager av bøker og tidsskrift. Møterommet kan nå leies ut til foreninger og lag som vil møtes der.

Arkivet holder åpent andre tirsdag i hver måned unntatt juli og desember.  Fra og med januar 2017 vil åpningstiden være fra kl. 15 - 18. Du kan også ta kontakt for en omvisning. Og ikke glem det viktigste: ta med f. eks. din forenings utskrevne protokoller o.l. til arkivet for registrering og oppbevaring.

Den første arkivgruppa i arbeid: Jonna Tang Kuløy, Rannei Botten, Judy Rangnes og Asbjørn Ole Karstensen.