Årsmøtet ble arrangert 9. april 2011 på Annies gjestekro på Dyrnes.

Etter årsmøtet holdt Terje Holm et interessant lysbildekåseri om ferjer og ferjetrafikk, og Stein Sættem om skanning og det å ta vare på bilder.

Styret:
Karle Gjernes, leder
Kjell Gundersen, nestleder
Peggy Kruse, sekretær
Lars Rosvoll
Judy Rangnes
Varamedlemmer: Lars Roksvåg, Bjørg Severinsen og Kjell Petter Walseth
I tillegg er Jonna Tang Kuløy kasserer for laget.

Styret har hatt  6 møte og har behandla 41 saker.

Karle Gjernes deltok på Landsmøtet for Landslaget i lokalhistorie på Romerike 27. - 29. mai 2011.

Årsmelding 2011

Smølaminne 2011kom i salg fra november. Redaksjonen med Bjørg Trætthaug, Reidun Åstasund, Lars Roksvåg og Lars Rosvoll leverte et solid og godt arbeid. sammenmed Holm Grafiske AS, som også i år har trykt årboka, og Svein Rangnes som har hatt ansvar for korrekturlesingen, er det blitt ei flott årbok. 8. klasse ved Smøla ungdomsskole solgte først 354 eksemplar ved dørsalg. I tillegg har salget gått bra ved utsalgene på Smøla og i Kristiansund. I tillegg er det en del salg på postordre. Det kommer også sporadiske bestillinger på 2009 og 2008- utgavene.

Medlemsbladet Nytt fra Smøla historielag har også i år kommet med 2 nummer og virker som et bindeledd mellom styret og medlemmene. Kontorspar Engvig i Kristiansund har også dette året kopiert dette gratis for oss.

Hjemmesida har vært å finne både under Smøla kommune sin hjemmeside og under www.smola.historielag.org . Magne Gjernes lar lagt inn stoff for historielaget under Smøla kommune, og Jens Romslo har organisert laget si eiga heimeside sammen med leder i Landslaget for lokalhistorie, Kurt Tverli. Siden under Smøla kommune er nå avvikla, og det er lagt en link til laget sin egen hjemmeside, så nå framstår vi med en egen profil.

Tur Laget hadde tur til Hallarøya 24. juli. 34 personer dektok. Noen få kjørte egen båt, men de fleste var med Egil og Kåre Betten fra Jøstølen. Kåre og Egil fortalte om navn og bosetting på øyer under vegs. På Hallarøya tok Hanne og Einar Taknæs imot oss. Einar fortalte om aktiviteten på fiskeværet i sin barndom/ungdom og viste oss rundt.

Høstmøte 10. november 2010 kåserte Per Eilert Orten om Smøla sett gjennom avisene på 1920- og 1930-talet. Dette møtet blei holdt på Rosvoll prestegård i samarbeid med Smøla museum. Det var godt oppmøte.
Smøla kommune 50 år Historielaget har deltatt i kommunen si jubileumsfeiring med en representant i jubileumskomiteen og ved å stille opp på stand ved di forskjellige kommunale markeringene. Kulturuka 2010: Historielaget hadde stand sammen med Smøla Museum og Smøla kommune de dagene Gurispelet ble framført. Historielaget hadde salg av utgitte Smølaminne og Faner på Smøla.

Historiske bilder. Nordvestnytt har i løpet av året, trykt mange bilde av lokalhistorisk interesse. Det gjenstår å få ei systematisk registrering av disse bildene. Like ens er det med Widerøe-bilda fra 1960-talet som nå er å finne under www.fylkesfoto.no
Smøla museum Utenom møter har også historielaget samarbeidd med Smøla museum om ukas kulturminne og kulturminneatlas.
Smøla bygdearkiv Historielaget arbeider med å få dette inn i ei fastere form med egne vedtekter og styre. Vi må også finne et registreringssystem for privatarkiv.

Slåttar, salmar, stev og stubbar frå Smøla. Historielaget arbeider med å få dette bokprosjektet ut i 2011. Terje Sundet har samla notar og skrive tekst, mens Åslaug Rise Holberg har laga illustrasjoner. Holm Grafiske er kontakta om trykking og ferdigstilling. Til nå har vi fått tilskudd til bokprosjektet av Sparebank 1 MN og Smøla kommune.
Medlemsutvikling. Interessen for historielaget er økende: I 2008 69 medlemmer, 2009 102 medlemmer og 2010 114 medlemmer
Styret vil takke alle samarbeidspartnere i 2010, spesielt redaksjonen av Smølaminne, korrekturleser,, trykkeri, skribenter og like ens Smøla museum med daglig leder Rannei Botten for godt samarbeid og hjemmesideredaktører.

Medlemsutvikling. Interessen for historielaget er økende: i 2008 69 medlemmer, 2009 102 medlemmer og i 2010 114 medlemmer.

Styret vil takke alle samarbeidspartnere i 2010, spesielt redaksjonen i Smølaminne, korrekturleser, trykkeri, skribenter, hjemmesideredaktør og likeens Smøla museum med daglig leder Rannei Botten for godt samarbeid.

Regnskap 2010